VOG digitaal in Berichtenbox
17-04-2024 7:46De Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kunt u straks digitaal in uw Berichtenbox ontvangen. Dit is een nieuwe manier om de VOG te ontvangen. De papieren VOG blijft bestaan.
De mogelijkheid om de VOG digitaal te ontvangen wordt in fases uitgerold. Zo weet Justitie zeker dat de systemen goed blijven werken. Op 22 mei 2024 is het digitaal ontvangen van een VOG voor iedereen mogelijk.
Het aanvraagproces voor de VOG blijft hetzelfde. Tijdens de aanvraag krijgt u de vraag hoe u de VOG wilt ontvangen: digitaal of per post. Kiest u voor een digitale VOG, zorg er dan voor dat uw Berichtenbox is geactiveerd. Vink aan dat screeningsautoriteit Justis een organisatie is waar u digitale post van wilt ontvangen én geef hier een actueel, werkend e-mailadres op. Dit zijn eenmalige stappen. Een digitale of papieren VOG via Justis kost €33,85.
De optie om een digitale VOG te ontvangen biedt Justis alleen aan bij een digitale aanvraag. Vraagt u een VOG aan via de gemeente, dan kunt u de VOG niet digitaal ontvangen. Bekijk hier de infographic ‘Hoe ontvang ik mijn VOG’.
Voordelen digitale VOG
Het digitaal ´bezorgen´ van de VOG brengt voordelen met zich mee, zowel voor medewerkers als voor organisaties. Het levert tijdswinst op, omdat u niet afhankelijk bent van de post. Ook is digitaal verzenden duurzamer. Daarnaast is het voor medewerkers makkelijker om de VOG aan de werkgever te overhandigen: de VOG wordt in de Berichtenbox afgeleverd en kan vervolgens snel en digitaal naar de VOG-vragende organisatie doorgestuurd worden. De werkgever heeft altijd de verantwoordelijkheid om de VOG op echtheid en juistheid te controleren. Dit gaat met de digitale VOG eenvoudig online via www.validatie.nl.
Verschil digitale en papieren VOG
De digitale VOG bevat grotendeels dezelfde informatie als de papieren VOG. Alleen het postadres van de aanvrager is weggelaten. De verschillen zitten vooral in de vorm: de digitale VOG is roze en de papieren VOG is blauw. De zichtbare echtheidskenmerken zoals het watermerk, zijn vervangen door onzichtbare, digitale echtheidskenmerken.
Informatie voor werkgevers/organisaties
Als werkgever heeft u een belangrijke rol in het proces rondom de verzending van de VOG naar uw medewerkers. Wilt u de VOG digitaal ontvangen van uw medewerker? Dan is het van belang dat u vooraf uw medewerker hier goed over informeert. De medewerker beslist altijd zelf over de keuze hoe hij de VOG wenst te ontvangen: op papier of digitaal. Bovendien is het belangrijk dat uw medewerker weet dat een digitale VOG alleen ontvangen kan worden als de medewerker de Berichtenbox heeft geactiveerd. Daarnaast moet de medewerker in de Berichtenbox hebben aangevinkt digitale post te willen ontvangen van screeningsautoriteit Justis én een actueel, werkend e-mailadres hebben opgeven. Dit zijn eenmalige stappen.
Valideer altijd de VOG
Het is uw verantwoordelijkheid als werkgever om VOG’s te controleren op juistheid en echtheid. Na ontvangst van de digitale VOG voert u een tweeledige controle uit. Eerst moet worden vastgesteld of de inhoud van de VOG klopt: controleer het opgegeven screeningsprofiel. Daarna controleert u of de VOG echt is via de validatievoorziening van de Justitiële Informatiedienst: www.validatie.nl. Deze validatievoorziening is een veilige online tool van de overheid waarmee de betrouwbaarheid van een digitaal document kan worden vastgesteld. Om fraude te voorkomen is het noodzakelijk dat u deze tool gebruikt om de authenticiteit van elke ontvangen digitale VOG vast te stellen.
Planning
De mogelijkheid om de VOG digitaal te ontvangen wordt van maart tot en met mei 2024 in fases uitgerold. Zo weet Justis zeker dat de systemen goed blijven werken. Dit betekent dat niet iedereen direct vanaf de introductie gebruik kan maken van een digitale VOG. Bekijk de planning wanneer werknemers van uw organisatie gebruik kunnen maken van de digitale VOG.
Bron: Ministerie van Justitie