Structurele bekostiging basisvaardigheden voor de derde keer uitgesteld

Structurele bekostiging basisvaardigheden voor de derde keer uitgesteld

10-06-2024 2:18

De structurele bekostiging van de basisvaardigheden wordt voor de derde keer uitgesteld, dit blijkt uit de Kamerbrief rondom de voortgang van het Masterplan basisvaardigheden.

Freddy Weima, voorzitter PO-Raad betreurt het uitstel. ,,Dit valt niet uit te leggen. Zeker als je bedenkt dat de basisvaardigheden aanvankelijk al vanaf dit jaar structureel bekostigd zouden worden. Eerst kwam er uitstel naar 2025, toen naar 2026 en nu is het wederom met een jaar vertraagd. De minister houdt hiermee de subsidieconfetti onnodig lang in stand, ondanks eerdere beloftes om hier een einde aan te maken.”

Scholen vallen buiten de boot

Sinds de lancering van het Masterplan basisvaardigheden in 2022 wordt de subsidiepot in elke ronde ruimschoots overschreden. Er is werk aan de winkel rondom het versterken van de basisvaardigheden en veel scholen willen hiermee aan de slag. Helaas vallen door het beperkte bereik van de subsidieregeling veel scholen buiten de boot.

Er kleven meer nadelen aan de subsidieregeling. Ook voor de scholen die wél in aanmerking zijn gekomen. Weima: ,,Met name de scholen uit de eerste en tweede subsidieronde komen hierdoor in de knel. Na twee jaar stopt de subsidie en de structurele bekostiging volgt pas per 1 januari 2027. Dit betekent dat zij de tussentijd moeten zien te overbruggen en dit is niet voor iedere school mogelijk. Sterker nog, dit kan soms zelfs tot gevolg hebben dat zij tijdelijk personeel moeten ontslaan. Onwerkelijk, zeker in deze tijden van schaarste.”

Lichtpuntjes

De Kamerbrief bevat ook twee lichtpuntjes. Zo is er eindelijk duidelijkheid is over de hoogte van de bekostiging. Per 1 januari 2027 ontvangen scholen 182 euro per leerling per jaar. Ook spreekt de PO-Raad haar waardering uit voor de voortgang rondom de curriculumherziening. Hierdoor wordt de opdracht aan het onderwijs duidelijker en ligt er een kans om de samenhang in het onderwijsaanbod te versterken. Dit vraagt om helderheid over de status van de referentieniveaus. In het voorjaar van 2025 moet een advies van SLO helderheid geven over de aansluiting van de referentieniveaus op de kerndoelen.

Bron: PO-raad