Onderwijsveld benadrukt belang van langetermijndoelen bij Kamerleden

Onderwijsveld benadrukt belang van langetermijndoelen bij Kamerleden

20-01-2025 11:41

De ‘denkrichtingen ongeacht sturingskeuze’ uit de Kamerbrief over herijking sturing (april 2024) bieden volgens de VO-raad en PO-Raad in potentie een goede analyse om te komen tot een goed en werkbaar verbeterprogramma voor het funderend onderwijs. Voorwaarde voor succes is wel dat deze denkrichtingen samen met de sector worden uitgewerkt. Dat bleek op 16 januari tijdens het rondetafelgesprek Sturing in het funderend onderwijs.

De vaste Kamercommissie OCW nodigde verschillende vertegenwoordigers uit het onderwijs uit om over dit thema in gesprek te gaan, vanuit het perspectief van leraren, ouders, schoolleiders en schoolbesturen. Henk Hagoort nam namens de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs deel aan het gesprek.

Hagoort benadrukte in zijn inbreng onder andere het belang van goed samenspel tussen schoolleiders en bestuurders en het belang van beroepsgroepvorming van leraren en weerlegde ook een aantal mythes over schoolbesturen. Ook Akkelys Lukkes (bestuurder Openbaar Onderwijs Groningen) en Jasmijn Kester (bestuurder SARO) waren aanwezig om hun ervaring als bestuurders in het funderend onderwijs te delen. Het rondetafelgesprek vond plaats in drie rondes 1. vertegenwoordigers leraren, 2. ouders en schoolleiders en 3. schoolbesturen.

Tweede Kamerleden vinden het opvallend dat er verschillende en soms tegengestelde geluiden zijn te horen vanuit het onderwijsveld over sturing in het onderwijs. Kamerlid Arend Kisteman (VVD) riep vooral op om gezamenlijk vanuit het onderwijsveld met een plan te komen. Het herstelplan, waar aan wordt gewerkt door de staatssecretaris samen met onder meer de VO-raad, PO-Raad en vakbonden, biedt daar een goede basis voor. Hagoort benadrukte afsluitend dat er eerst gezamenlijk doelen gesteld moeten worden, waarna ook bepaald kan worden welke verbeteringen er in het kader van sturing nodig zijn.

Kamerdebat over sturing op 12 februari

Het rondetafelgesprek werd georganiseerd in aanloop naar het Kamerdebat over sturing op 12 februari. Ter voorbereiding gaan de Tweede Kamerleden ook op 5 februari nog met een groep bestuurders en schoolleiders in gesprek tijdens een expertmeeting over bekostiging van het funderend onderwijs.

Ter voorbereiding op het rondetafelgesprek stuurde de VO-raad een position paper aan de Kamer. Hierin benadrukt de VO-raad dat het verengen van de sturingsdiscussie tot 3 scenario’s geen recht doet aan de complexe werkelijkheid en rijke variëteit in en tussen onderwijsorganisaties. Dit wekt de indruk dat problemen in het onderwijs, zoals het lerarentekort, aangepakt kunnen worden enkel door de wijze van sturing aan te passen. Het onderwijs heeft vooral behoefte aan focus, heldere doelen, consistentie en flexibiliteit in de uitvoering. Met de geschetste scenario’s zal de overdaad aan sturing echter eerder toenemen. Het is belangrijk aldus het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) Koersen op Kwaliteit en kansengelijkheid (2022) – en de VO-raad onderschrijft dit – dat er heldere afspraken komen over de doelen en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen.

 Download de position paper sturing van de VO-raad

 Bekijk de papers van andere onderwijspartijen

Brond: VO-raad