Verschillen D12 en D13 voor herwaardering van directiefuncties

Verschillen D12 en D13 voor herwaardering van directiefuncties

12-02-2025 12:00

In de nieuwe cao zijn afspraken gemaakt over de herwaardering van directiefuncties en de functies van gedragswetenschappers en logopedisten. Alle (adjunct-)directiefuncties moeten opnieuw worden beoordeeld volgens de herijkte kenmerkscores van FUWA PO 2024. Dit geldt ongeacht of zij eigen functiebeschrijvingen of voorbeeldfunctiebeschrijvingen gebruiken. Werkgevers moeten dit proces vóór 1 juli 2025 afronden. Wanneer een hogere inschaling van toepassing is, corrigeren zij de salarissen van de medewerkers met ingang van 1 januari 2025.

Wij ontvangen veel vragen over de herwaardering van directiefuncties, met name over de verschillen in directiefuncties tussen D12 en D13 bij de externe gerichtheid en de onderhandelingen. Hieronder volgt een toelichting over deze verschillen.

D12: Netwerken en operationele samenwerking

Een directeur in D12 richt zich op het onderhouden van contacten en het maken van werkafspraken over operationele zaken met ketenpartners in de directe omgeving van de school. De focus ligt op het coördineren en uitvoeren van bestaande samenwerkingen binnen de schoolorganisatie. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Afstemming met wijkteams over ondersteuning voor kwetsbare leerlingen, zoals huiswerkbegeleiding of inzet van jeugdzorg binnen de school.
  • Samenwerking met kinderopvang over breng- en haaltijden, gedeeld ruimtegebruik en dagritmes om een soepele overgang tussen opvang en onderwijs te waarborgen.
  • Afspraakvorming met sportclubs en cultuurinstellingen over de invulling van buitenschoolse activiteiten. Zoals naschoolse sport- of muzieklessen, en het integreren hiervan in het schoolprogramma.

Bij D12 ligt de nadruk op operationele afstemming en het uitvoeren van afspraken binnen bestaande structuren.

D13: Externe oriëntatie en tactische onderhandelingen

Een directeur in D13 heeft een bredere verantwoordelijkheid en is structureel extern gericht. Dit betekent dat hij of zij zelfstandig onderhandelt met ketenpartners over zowel operationele als tactische zaken. De uitkomsten hiervan vertaalt de directeur naar de schoolorganisatie of het onderwijsaanbod. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Zelfstandig onderhandelingen met de gemeente over uitbreiding of renovatie van de school, inclusief financiering, planning en duurzaamheid. De afspraken worden vertaald naar een implementatieplan voor het team en ouders.
  • Zelfstandige afspraken met de kinderopvang over gezamenlijke pedagogische doelen, ruimtegebruik en personele inzet. Deze afspraken vinden een plek in het schoolplan en dragen bij aan een doorlopende leerlijn van opvang naar onderwijs.
  • Onderhandelingen met het samenwerkingsverband over de verdeling van middelen voor passend onderwijs. Dit resulteert in concrete maatregelen zoals extra begeleiding, een expertisecentrum of gespecialiseerde interne begeleiding.

In D13 gaat het niet alleen om operationele afspraken, maar ook om tactische besluitvorming en onderhandelingen die direct invloed hebben op de richting van de school en het onderwijsbeleid.

Let op! Het managementstatuut speelt een belangrijke rol. Deze moet aansluiten bij de verantwoordelijkheden van de directeuren. Zorg dat deze up-to-date is.

Zijn er hierover vragen, neem gerust contact met ons op.