Nieuwe functiereeks docenten MBO: meer erkenning voor rollen en verantwoordelijkheden
05-11-2025 12:18De functiewaardering van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) heeft een stevige update gehad, met de publicatie met nieuwe voorbeeldfuncties sinds 2010! De nieuwe functiereeks voor docenten LB, LC en LD sluit veel beter aan bij de praktijk van vandaag en de toekomst van het beroepsonderwijs.
Docenten worden steeds meer gezien als deskundige professionals die meer doen dan alleen lesgeven. In de nieuwe functiereeks is nadrukkelijk aandacht voor hun rollen als:
- opleider in het beroepsonderwijs;
- onderwijsvernieuwer;
- teamspeler;
- studentbegeleider en;
- onderzoeker van de beroepspraktijk.
De diverse rollen komen in de drie schaalniveaus van de functiereeks docent aan de orde, waarbij de volgende verschillen naar voren komen:
- Docent LB richt zich op het verzorgen van onderwijs, begeleiding van studenten en bijdragen aan onderwijsontwikkeling.
- Docent LC neemt daarnaast een regierol binnen het team, stuurt onderwijsvernieuwing aan en coacht collega’s.
- Docent LD kijkt breder, met regie op meerdere vakgebieden en de verantwoordelijkheid voor curriculumontwikkeling en meerjarige innovatieprojecten binnen de hele organisatie
Het voordeel van de aangepaste voorbeeldreeksen:
- Dit zorgt voor meer erkenning voor de diversiteit aan rollen die docenten vervullen;
- Dit opent loopbaanpaden met perspectief, waarin doorgroeien naar LC en LD mogelijk wordt gemaakt;
- Zorgt voor transparantie in verantwoordelijkheden, waardoor duidelijker is wat van docenten wordt verwacht en waarop ze worden beoordeeld.
Binnen het mbo is er veel ruimte om de docentenfunctie op maat vorm te geven. Wanneer een voorbeeldfunctie wordt opgenomen in het functiehuis van de onderwijsinstelling, kan deze direct worden gebruikt om aan een docent toe te wijzen.
Daarbij heeft de instelling, altijd in overleg met de ondernemingsraad (OR), de mogelijkheid om eigen functies en aanvullend beleid vast te stellen.
Er is maatwerk mogelijk waarbij onderwijsinstellingen de docentenfunctie aanpassen aan hun specifieke situatie. Daarbij geldt wel dat een op maat gemaakte functie gewaardeerd moet worden door een gecertificeerd adviseur via Fuwa-MBO.
De voorbeeldfuncties bieden een goede basis, maar ook de flexibiliteit om ze aan te passen aan de MBO onderwijspraktijk. Zo ontstaat een transparant en toekomstgericht functiehuis, waarin ruimte is voor maatwerk, ontwikkeling en professionalisering van docenten.
We gaan graag samen met jou in gesprek om te verkennen of de voorbeeldfuncties voor docenten voldoende houvast bieden voor jouw onderwijsinstelling, of dat er behoefte is aan maatwerk. Elke organisatie is immers uniek en vraagt om functies die aansluiten bij de eigen onderwijssituatie en ambities.
Daarbij onderzoeken we ook hoe dit maatwerk kan bijdragen aan een duidelijk en toekomstgericht functiehuis, waarin ruimte is voor professionele ontwikkeling, doorgroeimogelijkheden en duurzame inzetbaarheid. Of het nu gaat om horizontale verbreding, verticale doorgroei of een diagonale stap naar een nieuwe rol op een hoger niveau – wij helpen graag bij het creëren van passende oplossingen. In zo’n gesprek kijken we samen welke elementen uit de voorbeeldfuncties goed toepasbaar zijn en waar aanpassingen gewenst zijn. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen of benadrukken van specifieke rollen of het ontwikkelen van aanvullend HR-beleid. Zo zorgen we voor een stevig fundament waarmee zowel docenten als onderwijsinstellingen verder kunnen groeien.
