Voorbeeldfunctie kwaliteitsfunctionaris

Voorbeeldfunctie kwaliteitsfunctionaris

04-12-2025 4:42

In samenspraak met het veld zijn drie voorbeeldfunctiebeschrijvingen voor de rol van intern begeleider/kwaliteitsfunctionaris opgesteld, die binnenkort worden opgenomen in het FUWA-PO-handboek bij de voorbeeldfuncties.

Wij vermoeden dat de nieuwe functiebeschrijvingen volledig zullen aansluiten op de drie domeinen van de beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitsfunctionaris:

  • Leren / Professionalisering: de coördinator initieert en begeleidt teams bij pedagogisch-didactische vernieuwing, draagt bij aan lesmethoden en professionele ontwikkeling van leerkrachten.
  • Data & Reflectie / Trendanalyse: de coördinator monitort leerlingresultaten en schooldata, signaleert patronen of knelpunten, en vertaalt die naar beleidsvoorstellen of verbetermaatregelen. Zo wordt onderwijsontwikkeling systematisch en cyclisch ingericht.
  • Ondersteuning & Zorg / Inclusief Onderwijs: de coördinator regisseert ondersteuning en zorgstructuren, coördineert passend en inclusief onderwijs, en onderhoudt contacten met externe professionals (zoals jeugdzorg) bij externe ondersteuning.

Met die verbrede rol wordt de kwaliteitsfunctionaris een spil in de schoolorganisatie — niet alleen voor zorg, maar voor kwaliteitsontwikkeling in brede zin.