Verantwoording over het NP Onderwijs door schoolbesturen (PO en VO)
08-10-2021 8:42Als schoolbestuur verantwoord je in je jaarverslag hoe je op schoolniveau de middelen hebt besteed die je op bestuursniveau hebt gekregen uit het Nationaal Programma Onderwijs.
Zo maak je duidelijk aan je belangrijkste stakeholders – ouders, de gemeente, leerlingen, het ministerie van OCW en anderen – hoe je tot plannen en besluiten bent gekomen, waaraan je geld hebt uitgegeven en wat hiervan de resultaten zijn.
HOE WERKT DE VERANTWOORDING?
Het NP Onderwijs is een ‘maatschappelijk thema’ voor het jaarverslag. Als schoolbestuur verantwoord je je hier dan ook extra over in je reguliere jaarverslag, volgens de algemeen geldende regels voor jaarverslaggeving in het onderwijs. Het gaat daarbij om de grote lijnen en globale processen in het programma.
Aanvullend beantwoord je vragen over het programma in het XBRL-portaal van DUO, waaronder verdiepende vragen over de besteding van middelen op schoolniveau (BRIN).
WAAROVER LEG JE VERANTWOORDING AF?
Uit je jaarverslag moet blijken:
- of jouw scholen een schoolscan hebben gemaakt;
- welke soorten interventies jouw scholen hebben gekozen voor hun schoolprogramma;
- hoe ouders en leraren – en in het vo ook de leerlingen – betrokken zijn bij de plannen;
- of jouw scholen de vereiste instemming van hun MR hebben gekregen;
- hoeveel procent van de middelen je hebt ingezet voor inhuur van personeel niet in loondienst (PNIL);
- welke eerste resultaten je in de uitvoering van de plannen kunt melden.
Wanneer je middelen uit het NP Onderwijs bovenschools hebt ingezet, wordt verwacht dat je duidelijk maakt:
- of de GMR daarmee heeft ingestemd;
- welke soort interventies je hebt gekozen.
In XBRL geef je per school aan welke middelen zijn ingezet voor welke categorieën interventies op de menukaart (zie de toelichting hieronder):
- A. Meer onderwijs om bij groepen leerlingen kennis en vaardigheden bij de spijkeren
- B. Effectievere inzet van onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren
- C. Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen
- D. Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen
- E. (Extra) inzet van personeel en ondersteuning
- F. Ouderbetrokkenheid en digitale technologie
- Overig: deze extra rubriek is uitsluitend bedoeld voor (bestemmings)reserves voor werkloosheidskosten en dotatie aan de voorziening transitievergoeding
Bij bovenschoolse inzet van middelen geef je in XBRL deze verdeling ook op bestuursniveau op.
De PO-Raad heeft naar aanleiding van deze informatie ook een eigen handreiking over de verantwoording gemaakt.